Kursus Google percuma untuk memprogram aplikasi Android di Kotlin

Sekiranya anda selalu ingin belajar bagaimana mengembangkan aplikasi Android tetapi tidak mempunyai banyak pengalaman pengaturcaraan, hari ini mungkin hari bertuah anda. Baru-baru ini Google baru saja mengumumkan kursus pengaturcaraan dalam talian percuma yang disebut Asas Android di Kotlin , dengan mana anda dapat memperoleh pengetahuan yang diperlukan untuk mula membangun aplikasi anda sendiri.

Sebenarnya, ini bukan sesuatu yang baru, kerana 4 tahun yang lalu Google sudah melancarkan pengaturcaraan nano-peringkat asas di Android berdasarkan Java melalui platform Udacity. Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah versi baru dari kursus yang sama tetapi tertumpu pada Kotlin, di mana mereka mengajar kita dari memasang Android Studio dan alat pembangunan lain, untuk memahami operasi pangkalan data, untuk membina antara muka dan akhirnya, untuk mengumpulkan aplikasi pertama kami untuk Android dengan cara yang mudah dan didaktik .

Apa kursus pengaturcaraan aplikasi Android ini?

Penting untuk menonjolkan istilah "didaktik" dan "sederhana", kerana seperti yang ditunjukkan oleh pembangun Kat Yuan dalam catatan pembentangan kursus, "Belajar untuk memprogram untuk pertama kalinya dapat menakutkan, tetapi dapat dicapai tanpa harus menghitung dengan latar belakang teknikal sebelumnya. Tujuannya adalah untuk menunjukkan kepada pelajar alat dan sumber yang digunakan oleh pembangun Android profesional. Oleh itu, kami akan mempelajari asas pengaturcaraan dengan contoh praktikal ”.

Sekiranya kita menumpukan perhatian pada isi pelajaran, itu bermula sepenuhnya dari awal, dari memasang Android Studio hingga membuat aplikasi sederhana. Kursus ini akan mempunyai 5 unit walaupun buat masa ini hanya unit pertama yang dikeluarkan. Unit didaktik ini mempunyai 20 aktiviti, yang dapat menjadi video penjelasan teori yang dibuat oleh pakar Google sendiri, atau apa yang dikenali sebagai Codelabs. Yang terakhir adalah latihan praktikal  dengan jangka masa yang terhad di mana pelajar dapat menerapkan teori yang dipelajari dalam kes yang sebenar. Semua ini dengan ujian pada akhir untuk menilai sendiri pembelajaran yang diperoleh.

Apa itu Kotlin? Adakah bahasa ini patut dipelajari?

Kotlin adalah bahasa pengaturcaraan berorientasi objek yang berjalan di atas mesin maya Java dan dapat disusun menjadi kod sumber JavaScript. Walaupun sintaksnya tidak sesuai dengan Java, Kotlin dikembangkan untuk dapat berinteraksi dengan kod Java, yang memungkinkan syarikat untuk berpindah ke bahasa baru ini secara bertahap.

Bahasa itu dibuat pada tahun 2016, dan untuk memberi kami idea, dari 1000 aplikasi Android paling popular hari ini, 70% daripadanya ditulis dengan Kotlin . Oleh itu, kita pasti dapat mengatakan bahawa itu adalah bahasa dengan banyak berat di pasaran pengembangan aplikasi semasa.

Sekiranya kami berminat untuk memperluas pengetahuan kami tentang Kotlin, Google juga menawarkan kursus lain mengenai bahasa ini, seperti Kotlin Bootcamp for Programmers, Android Kotlin Fundamentals dan Advanced Android di Kotlin untuk ahli yang paling banyak.

Adakah anda sudah memasang Telegram ? Terima siaran terbaik setiap hari di saluran kami . Atau jika anda mahu, ketahui semuanya dari halaman Facebook kami .